onsdag den 23. januar 2008

Valg af Gymnasium

Først lidt baggrundsviden om mig:
Jeg er en 16-årig Dansker, og jeg elsker at være sammen med mine venner og kæresten, og at dyrke sport. Jeg gik på en dansk folkeskole fra 0. til 7., og flyttede så til Tyrkiet pga. min fars arbejde. Gik 1 år på George C. Marshall Regional High School i Ankara, hvor jeg indså, hvor dårlig min gamle skole i Danmark egentlig var, og hvor lidt jeg egentlig havde lært. Fordi jeg aldrig havde haft noget at sammenligne med, havde jeg altid troet, at jeg faktisk var ved at få en god uddannelse, men jeg havde taget grueligt fejl. Så da jeg kom hjem fra Tyrkiet i 9., startede jeg på CIS for at opretholde den rytme, jeg var inde i. Noget, der gjorde det endnu nemmere for mig at forlade den skole, jeg havde gået på i 8 år, var, at klasserne var blevet slået sammen til 2 i stedet for 3, så det hele var blevet til noget rod. Jeg går nu på Copenhagen International School, i 10., og skal snart til at starte på IB.

Efter IB har jeg tænkt mig at studere jura på et dansk universitet, og efter 4 år fortsætte til Amerika og tage min Masters i Law der.

Da jeg valgte CIS var mine topprioriteter:
1. Det faglige niveau på skolen, og hvad der forventes af eleverne.
2. De mange fysiske aktiviteter der blev tilbudt.
3. Det internationale aspekt.
4. Det sociale miljø, dvs. fester, grupper, osv.

Dette er mest baseret på den enkle realitet at jeg rigtig gerne vil lære en masse (er trods alt det man går i skole for?), og samtidig hygge så meget som muligt.
Udenfor skolen har jeg en masse venner, som jeg altid kan være sammen med, og jeg har også nok fester at gå til hvis det er. Så derfor er det kun placeret som nr. 4 på min liste. Hvis jeg ikke havde så mange venner i forvejen, ville det nok have været nr. 1.
Men sådan var det ikke, så det faglige niveau endte som nr. 1, fordi, som jeg sagde tidligere, går vi jo i skole for at lære så meget som muligt, og der synes jeg også det internationale aspekt gavner yderligere. Jeg havde været indenfor internationale rammer i Tyrkiet, og synes det var helt fantastisk, så det ville jeg prøve at holde mig til.

De fysiske aktiviteter er også meget vigtige for mig, mest fordi jeg altid har været meget ”sporty”, og det nok er noget af det jeg nyder allermest. Jeg kan specielt godt lide at spille fodbold, football, rugby og tennis. Der er det så belejligt at der er 3 sports sæsoner; hvor der bliver spillet fodbold, rugby, tennis, basket, osv., så jeg har rigelig mulighed for at udøve alle de sportsgrene jeg lyster, inden for skolens rammer.
Det var sådan set grundene til at jeg endte op på CIS og nu knokler r**en i laser. ;)

/Victor

2 kommentarer:

Sebastian Franck sagde ...

Hej Viggo/Victor (hvad hedder du egentlig?). Du siger at det gik op for dig at La Courvejens skole ikke var så god, som du troede inden du tog til Tyrkiet. Hvad mener du egentlig? Var det undervisningens kvalitet, det faglige niveau, lærerne, eller hvad?

Du har allerede besluttet at fortsætte på IB (vel på Copenhagen International School, går jeg ud fra?) Betyder det så at du overhovedet ikke har tænkt dig at undersøge andre muligheder?

Glæder mig til at læse dine overvejelser her på bloggen.

Viggo sagde ...

Hej Sebastian..

Det var helt sikkert det faktum at respekten for lærerne var så meget mindre end i Tyrkiet, og derfor var indlæringen heller ikke så god.
Der var egentlig også meget et spørgsmål om hvor mange lektier vi fik for (flere i Tyrkiet), og om de så blev lavet (oftere/altid i Tyrkiet).
Lærerne og den generelle undervisningsmetode var der sådan set ikke noget galt med, jeg mener, at problemt ligger i systemet.
Der er ikke nok respekt for lærerne og hele processen af indlæring; det handler mere om bare at komme igennem så hurtigt som muligt, uden at det er for kedeligt, og så glemme alt om det.

Jeg fandt først ud af dette, da jeg kom til skolen i Tyrkiet, fordi det var første gang, jeg nogensinde fik noget at sammenligne med.

Jeg har tænkt mig at fortsætte på CIS, ja. Mest fordi, at hvis jeg hopper over til et andet gymnasium nu, så betyder det, at jeg skal tage et ekstra år, og det har jeg absolut ingen intentioner om.
Den anden grund er at jeg har en del danske venner rundt omkring på danske gymnasier,og jeg har det indtryk at det er ligesom min gamle skole.

/Victor (Det rigtige navn)