torsdag den 21. februar 2008

Ekstra arbejde?

Puuuh.... Nu er vi, grade 10, langt om længe ved at være færdige med 'Personal Project'. Et stort project, som almindelige gymnasier normalt set først støder på i 2.g, altså det der svarer til næste år. Ikke at vi er skånet for mere arbejde næste år, for der ligger 'Extended Essay' og lurer. Mange spørger sikkert sig selv, hvorfor det engang er nødvendigt med P.P. Jeg vil da også indrømme, at især når man er kommet senere ind ligesom mig, det har været lidt svært at sætte tid af til det. Men det har ladet sig gøre. Og jeg har lært meget af det. Processen giver en mulighed for at prøve ens organisationsfærdigheder af, lærer en at samle research ind på egen hånd, og (forhåbentlig), overholde deadlines. Nogle vigtige færdigheder til næste års opgaver, og de opgaver der uden tvivl venter en når man skal læse videre.
Men på fredag om en uge, er processen altså overstået. Projektet går ud på at man skal producere noget med forbindelse til noget kreativt, og dokumentere hele processen 'videnskabeligt'. Jeg vil mene at for de fleste, bliver det på fredag med både lettelse og stolthed, at vi afleverer vores 'final draft' af vores personal project.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg synes det lyder fesent med så meget ekstra arbejde. Man mister nærmest kontakten med folk omkring sig når man arbejder på så mange projekter så tidligt? Og hvad får man egentlig ud af at kunne lave noget kreativt, hvis man slet ikke er kreativt anlagt?! Personal project virker som opblæst spild af tid, tag dog det danske gymnasie, det giver alligevel samme muligheder - det siger mine gymnasielærere ihvertfald.

-haute couture- sagde ...

Det med de samme muligheder, det tror jeg man skal tage med et gran salt. Det kan godt vaere, hvis du gaar med et top gennemsnit at du faar den samme mulighed for adgang til top universiteter, men jeg maa nok fremhaeve, at med et tilsvarende resultat naar man gaar ud af IB, kan du paa nogle universiteter springe et aar over. Desuden har personal projekt den funktion, som skrevet i indlaegget, at den goer os klar til naeste aars udfordringer.