tirsdag den 29. januar 2008

CIS-hvordan anderledes?

CIS, er på mange måder, en skole der er en verden til forskel fra danske gymnasier. Selv har jeg erfaring med to.

På CIS råder der en i mine øjne, en helt speciel ånd, en seriøsitet omkring det faglige, der bliver bibeholdt hos eleverne, fordi lærerne er så utroligt kompetente og engagerede. Jeg tror det er svært at finde skoler tilsvarende til internationale og topskoler i England og USA, og ikke mindst en tilsvarende lærerstab. Jeg tror også at de andre to bloggere, I hvertfald Hennedyr, der også har prøvet dansk folkeskole, vil give mig ret i at det er fantastisk at have lærere der støtter en, og tilbyder sin hjælp undervejs i et forløb.

Politisk korrekt-det er noget CIS i høj grad udøver. I Danmark er man generellt vant til en meget "løs line" hvad det angår ytringsfrihed, men naturligvis må man på en skole med så mange religioner og kulturer passe på at man ikke støder nogen. Det hæmmer måske i nogens øjne ytringsfriheden en smule, men det noget man skal være helt klar over når man træder ind over dørtærsklen til den store, hvide, bygning: her er alle lige og bliver behandlet med respekt.

2 kommentarer:

Sebastian Franck sagde ...

Hej

Vil du virkelig mene at CIS på det faglige plan er helt uden sammenligning? Jeg ville da ellers tro at der måtte være et par andre skoler som også kan levere på det faglige - inklusive nogle af de private gymnasier, som man kan se på portalen.

Og hvordan måler man egentlig det faglige niveau på en given skole? Har man andet at holde sig til end det gennemsnitlige karakterniveau - det kan vist i øvrigt ses på www.uvm.dk, hvor alle skolers karakterer offentliggøres.

Vh Sebastian

Anonym sagde ...

Hej Sebastian,
ja, det vil jeg faktisk påstå at den er. På CIS får man på mange måder et utroligt "bredt" syn på tingene, og man kan i øvrigt "skræddersy" sine to IB år med de fag man ønsker, uden at der er bestemte linier man skal forholde sig til.
Jeg ville mene at en anden måde man kan måle det faglige niveau på, er på lærernes kompetence. Karaktererne er jo ligeså meget en vurdering af gennemsnittets arbejdsindsats, som skolens faglige
niveau.